Belépés

Regisztráció

Kérjük, adja meg szerződése megkötésekor rögzített email-címét. A regisztrációt csak az email-címhez tartozó, aktív szerződés esetén tudjuk engedélyezni.
Pannon Safe
Pannon Safe
Blog > Hitelkiváltás > EU-s pénzügyi direktíva – mi változik?

EU-s pénzügyi direktíva – mi változik?

Hitelkiváltás 2019. 09. 19.

Az új EU-s pénzügyi szabályozás mindannyiunk életét érinti majd. De milyen főbb változásokat hoz az új direktíva? Cikkünkből kiderül.

 

Hamarosan Magyarországon is érvénybe lép a PSD2, vagyis az Európai Unió payment services direktívája. Az új szabályrendszer a bankok és azon belül leginkább az online tranzakciók működését szabályozza.

Az átlagember gyakran csak legyint az új EU-s szabályozások bevezetésekor, hiszen azok sokszor kevésbé, vagy egyáltalán nem befolyásolják a dolgos ember hétköznapjait. Most azonban más a helyzet: a direktíva ugyanis nagyban meghatározza, hogyan fizetünk majd a jövőben és sokan már eddig is észrevehettünk némi változást.

 

Észlelhető változás a boltokban...

Mindegy, ha minden nap, vagy sosem vásárolsz online, mert az új szabályokat a bolti kártyás fizetéseknél is észre fogod venni. A korábbiakkal ellentétben ugyanis ezután már néha az 5000 Forint alatti vásárlásoknál is kérni fogják a PIN-kódodat. Az bankonként változó, hogy minden 5. fizetésnél, vagy 150 euró értékű, összesített költéseknél kérik majd az azonosítást.

Mindez, ahogy az egész direktíva, a lakosság pénzügyi biztonságát hivatott emelni – a bank ugyanis így időnként megbizonyosodhat arról, hogy valóban a tulajdonos használja a bankkártyát. Persze eleinte kényelmetlennek érezzük majd ismét beírni a kódot a jól bevált egyérintéses fizetés helyett, de hosszabb távon örülni fogunk a biztonságnak.

 

...és online is

A fentinél jelentősebb változást tapasztalhatunk az online fizetéseknél. Eddig is könnyen és gyorsan fizethettünk az interneten, ez lényegében nem változik az új szabályozással sem. Azonban mostantól gyakorlatilag az vásárolhat online, aki rendelkezik mobiltelefonnal, illetve jórészt okostelefonnal. 

Ennek oka az újonnan bevezetett, úgynevezett erős hitelesítés. Ez azt jelenti, hogy akár pizzát rendelnél a közeli étteremből, akár a gyerekeknek szereznéd be a karácsonyi ajándékokat egy webáruházból, kétlépéses hitelesítésen kell átmenned.

A kétlépéses hitelesítés, akárcsak a boltokban elkért PIN-kód, a vevő biztonságosabb beazonosítását szolgálja. A vásárlás során tehát legalább két tényezővel kell igazolnunk, hogy valóban mi kezdeményeztük a tranzakciót. A két tényező legjellemzőbben a PIN-kód vagy jelszó, a mobilunkra kapott üzenet vagy értesítés, illetve az ujjlenyomat lesz.

 

Mobilbank, netbank

Ezek az új lépések természetesen eleinte kicsit döcögősebbé tehetik majd a megszokott fizetési módszereket. Éppen ezért a bankok már most igyekeznek megkönnyíteni a folyamatot. Ha például a mobilunkra fel van telepítve a bankunk applikációja, az jó eséllyel képes lesz a jövőben értesítéseket küldeni nekünk, így akár kódok beírogatása helyett, az appon keresztül az ujjlenyomatunkkal is igazolhatjuk magunkat.

Ezen felül az egyszerűség jegyében nem változnak majd a szabályok a feliratkozásos szoftverek, appok esetében. Vagyis, ha havonta terheli a kártyánkat x összeggel valamelyik szolgáltató, ahhoz a jövőben sem lesz szükség a kétlépéses hitelesítésre.

 

Megnyílik az út az innováció előtt

A fogyasztók biztonságának megerősítésén túl az új szabályozás megnyitja az utat az új, innovatív szolgáltatások előtt is. Bejöhetnek az olyan hitelminősítők, amelyek összesített számlainformációkat használnak, vagy például a folyószámla-alapú elektronikus fizetési szolgáltatások is.

Mindez nem csak azt jelenti, hogy egyszerűbbé, biztonságosabbá és kényelmesebbé válnak az online pénzügyek, de azt is, hogy számos új szereplő is beléphet majd a piacra. Az eddig megszokott bankok és fintech vállalatok mellett felbukkannak majd a digitális világ játékosai is.

Ettől pedig alapvetően azt várja az Unió, hogy az online térre és a startupok nagy részére jellemző ügyfél-orientáltság végre meghonosodik a pénzügyi szektorban is. Vagyis a sokszor kiolvashatatlanul bonyolult és összezavaró folyamatok helyét átveszik az olyanok, ahol a fogyasztói élmény és a felhasználó-barát megjelenés a legfontosabb.